Kurs

Alle kurs varer i 90 minutter, bortsett fra Swing yoga som varer i 60 minutter. Alle former for yoga består av meditasjon, fysiske stillinger, pusteteknikker og avspenning. Yoga er et omfattende og variert treningssystem for hele mennesket, både fysisk og psykisk. Det vil også være noen korte innslag av teori som handler om yoga generelt og om de stillingene som du lærer på kurset.

14012131_10205193613199003_553187431_n

Yoga for alle
I dagens stress så trenger vi balanse i livet, og med hjelp av yoga så får vi verktøy som vi også kan bruke i den vanlige hverdagen. På kurset fokuserer vi på pust og enkelte kroppsstillinger som passer for alle. Pusten er helsen din og du lærer hvordan du bruker den sammen med de enkelte stillingene. Vi bruker også meditasjon for at vi kan finne roen i vårt indre. I tillegg så er det godt med avslapningsteknikker for kroppen vår å kjenne på, så den vet hvordan den kan få den dype og behagelige avslapningen i kroppen. Dette er en yogaform for alle, og den er også for deg som er gravid eller har redusert fysisk kapasitet.

Hatha yoga
Hatha er en form som oftes kalles klassisk yoga med sterk fokus på de ulike stillinger og for å skape balanse mellom kropp og sinn. Klassen er forholdsvis rolig og inkluderer stående og sittende stillinger.  I siste delen av klassen tar vi restorative stillinger, hvilende stillinger, som kan hjelpe deg til å føle mer koblet til kroppen din. Du trenger ikke å være myk i kroppen eller være i god form. Utgangspunktet er hvordan kroppen din er nå, og med hjelp av yoga kan du få en mykere, sterkere og spenstigere kropp. For hver gang du gjør yoga, kan du merke forskjeller i kroppen din. Dette er en yoga form for deg som ønsker å bli mer aktiv i kroppen, og som har en fysisk kapapsitet.

Vinyasa flow Yoga
Dette er en dynamisk yoga hvor vi bruker de ulike stillingene for å få trent kroppen vår allsidig. For deg som er glad i å trene og vil gjerne ha med yogavirkning, er dette et kurs med fokus på styrke, balanse og smidighet. Vi trener opp balanse og koordinasjon mellom bevegelse og pusten. Noen deler av programmet har litt høyere tempo, men det vil også være hvile inni mellom hvor kroppen kan falle til ro. Hvis du ikke har gjort yoga før og ikke er vant til å trene, kan det være bra å starte med Hatha Yoga først.

Swing yoga

Swing yoga er relativt nytt i Norge, og er et fantastisk verktøy som man kan bruke som en yogaform. Du kan bygge opp kjernemusklene opp på en morsom måte, og forbedre din styrke, balanse, feksibilitet og utholdenhet. Yogastillinger kan oppleves helt annerledes i Swingen enn på gulvet. Det som kan virke som intense eller utfordrende stillinger kan bli mer befriende i Swingen. Swingen gir deg også unike muligheter til å strekke og styrke. Inversjoner(opp-ned stillinger) kan lindre muskelspenninger og smerter samt fremme økt mobilitet og fleksibilitet, energinivå og økt blodsirkulasjon. Alle disse igjen vil fremme god helse og trivsel. Det er lurt å ta på seg genser/topp med litt arm, siden vi henger med swingen under armene. Swingen er håndlaget på Bali av supersterke fallskjermsduker av 100% nylon som tåler lett vekt opp til 150 kg. Dette er en yoga form for deg som er forholdsvis frisk, og som har en fysisk kapasitet.