Om yoga

Yoga har sine røtter fra India og er et urgammelt vitenskap på over 5000 år, og har et bredt system som rommer mange ulike tradisjoner. Ordet Yoga kommer fra sanskrit yuj, og kan tolkes som det å binde noe sammen, forene, eller bringe i balanse til en helthet.

Hatha yoga
Hatha er en form som oftes kalles klassisk yoga med sterk fokus på de ulike stillinger og for å skape balanse mellom kropp og sinn. Klassen er forholdsvis rolig og inkluderer stående og sittende stillinger.  I siste delen av klassen tar vi ofte restorative stillinger, hvilende stillinger, som kan hjelpe deg til å føle mer koblet til kroppen din. Du trenger ikke å være myk i kroppen eller være i god form. Utgangspunktet er hvordan kroppen din er nå, og med hjelp av yoga kan du få en mykere, sterkere og spenstigere kropp. For hver gang du praktiserer yoga, kan du merke forskjeller i kroppen din. Dette er en yoga form for deg som ønsker å bli mer aktiv i kroppen, og som har en fysisk kapapsitet.

Hatha yoga er en av de mest kjente formene for yoga, og de fleste yoga stiler stammer fra Hatha. Ordet Hatha er sanskrift, og HA betyr ”sol” og THA betyr ”måne”, og det handler om å skape balanse mellom den maskuline HA energien og feminine THA energien.

Er yoga noe for meg?
Om du kjenner at kroppen din virker stiv eller smidig, veltrent eller utrent, så kan du ha stor glede av yoga. Yoga passer like bra for menn som for kvinner, og passer alle uansett alder.
På yogakurs handler det ikke om å gjøre å være flink, eller å gjøre tingene riktig. Det viktigste er at du lytter til din kropp, og er oppmerksom på den. Du kjenner din kropp best, og det er viktig å ta vare på den.

Hvilke fordeler er det med Hatha yoga?

  • En sterkere og mer fleksibel kropp.
  • Mindre spenninger.
  • Mental klarhet og økt fokus.
  • Kraft og inspirasjon.
  • Bedre søvn.
  • Økt konsentrasjon.
  • Bedre balanse
Foto: Eva Ruuska

Praktisk informasjon i forhold til timene
Vi praktiserer Yoga barbeint på yoga matter.
Ta med din egen yoga matte.
Ha på deg myke og behagelige klær.
Vær vennlig å ikke røyk rett før timen og kom uten en sterk parfyme. Det kan sjenere de som er rundt deg for vi bruker sansene våre og puster.
Spis ikke mat ca. 2 timer før yoga. Mat og drikke setter i gang fordøyelses systemet og kan forstyrre treningen og konsentrasjonen din.
Har du helseplager så ta hensyn til deg selv.
Kom gjerne litt før timen begynner.
Slå av mobiltelefonen helt av før timen, slik at vi ikke blir forstyrret.

Ansvar
Solkysten Yoga har ikke ansvar for skader og eiendeler
Når du melder deg på kurs hos oss, aksepterer du at du selv er ansvarlig for din kropp og ditt sinn, og du sier deg enig i at du ikke kan saksøke Solkysten Yoga eller Solkystens yogas instruktører for skader du pådrar deg på kurs, eller på vei inn eller ut fra kurslokalet, eller skader du får når du praktiserer det du har lært på egen hånd. Solkysten Yoga er ikke ansvarlig for dine eiendeler mens du er på kurs, og har ingen plikt til å erstatte eiendeler som går tapt i forbindelse med din kursdeltakelse.

Foto: Alice Kjølerbakken